Diverse nyheder

Nye tendenser inden for markedsføring

I dag taler alle om indflydelsen og vigtigheden af sociale medier, Google og masser af andre digitale platforme. Der er ingen tvivl om, at markedsføring på de digitale platforme er den største tendens og form for markedsføring, vi støder på i dag. Mere traditionelle medier som TV, radio og aviser, er alle stadig aktuelle medier for nogle annoncører, men med en nedadgående tendens sammenlignet med de digitale platforme. Alt tyder på, at fremtiden er digital.

Digitale platforme er ikke den eneste mulighed

Dog er den digitale vej ikke kun den eneste vej for virksomheder og annoncører, som har et fortsat stort potentiale og en lys fremtid. Man skal ikke glemme, at der bestemt er andre former for markedsføring, der stadig har relevans og som kan være yderst effektive og særdeles anderledes end det, som alle andre gør.

En stigende tendens inden for markedsføring, som ikke involverer digitale platforme, er eventmarkedsføring. Eventmarkedsføring er på ingen måde en et nyt slag på stammen inden for markedsføring. Dog kan man argumentere for, at det formentligt er den mest tidsløse form for markedsføring.

Eventmarkedsføring er unikt

Dét der gør netop denne form for markedsføring unik er, at den spiller på sanser, som digitale platforme, TV og aviser ikke har en jordisk chance for at kunne. Indbegrebet af events er nemlig, at de berører samtlige sanser. Et event kan føles, mærkes, ses, lugtes, smages og derved gå helt ind og skabe dybdegående og mindeværdige oplevelser for dets deltagere. Og ligesom man kan gå til et reklamebureau i reklamebranchen og et digitalt bureau i den digitale branche, så kan man også gå til et eventbureau inden for eventindustrien.

Find et eventbureau

Som det også er med andre former for markedsføring, kan denne disciplin være uoverskuelig og besværlig at mestre, hvis man ikke har de nødsagede kompetencer og erfaringer. Derfor kan det give god mening, hvis en virksomhed ønsker at kaste sig ud i eventmarkedsføring at alliere sig med et erfarent eventbureau. Et eventbureau specialiserer sig i denne form for markedsføring og ved, hvordan man skal gå strategisk til værks, når man kaster sig ud i denne form for markedsføring.

Der skal ikke herske tvivl om, at eventmarkedsføring formentlig er en af de sværeste discipliner inden for branchen at mestre til perfektion. Godt nok kræver det ikke den samme tekniske forståelse og ballast som f.eks. digital markedsføring, men med events, har man kun én chance for at gøre det rigtigt. Man kan ikke splitteste hypoteser og justere på forskellige knapper i maskineriet når det gælder. Derfor er det vigtigt at have den rette partner til opgaven. Det er vigtigt med det rette eventbureau.

Gevinsten af succesfulde events

At tilrettelægge, organisere og eksekvere et succesfuldt og strategisk fordelagtigt event, er ikke en opgave for hvem som helst. Det kræver for det første de helt rette kompetencer, de rette erfaringer og det rette netværk. Men selvom opgaven kan syne uoverskuelig og som en stor mundfuld for mange, så skal man ikke negligere den mulige gevinst, der er at hente ved et succesfuldt event. For mange virksomheder er events den måde de opbygger og vedligeholder deres stærkeste bånd og relationer til samarbejdspartnere og kunder. Når der spilles på samtlige sanser og sanseindtryk, er det klart, at en sådan oplevelse vil leve længere og tydeligere i erindringen end blot en anden annonce.

I en tid, hvor konkurrencen inden for nærmest alle brancher er stor, er det vigtigt at kunne differentiere sig og skille sig ud fra mængden. Dette gør man ikke nødvendigvis ved blot at være den, der råber højest i lokalet, hvor alle i forvejen prøver at råbe sig op. Man differentierer sig fra sine konkurrenter ved at gøre noget anderledes. Man gør noget, som ens konkurrenter ikke gør eller kan kopiere. Og hvad er mere unikt end et event? Ikke en anden annonce eller reklame, som måske endda ikke engang bliver opfanget af målgruppen i det store hav af andre reklamer og annoncer. Her har events og eventmarkedsføring en klar fordel, som ikke er ligeså nem at kopiere.