Det er aldrig sjovt at være ude for en forsinkelse. Det giver ofte problematikker med planlægningen af rejsen og er derudover ikke nogen oplevelse, der ligefrem bringer glæde frem.
Står du og skal rejse inden for den nærmeste fremtid, og ønsker du at gøre dit for at undgå en flyforsinkelse, så har vi her kigget på, hvilke flyselskaber der oftest udsætter passagerer for forsinkelser eller direkte aflysninger.
Disse flyselskaber rangerer dårligst i punktlighed
Selskabet airhelp.com har kigget nærmere på, hvilke flyselskaber der rangerer dårligst i punktlighed. Med punktlighed menes der, i hvor høj grad selskabernes fly formår at afgå til tiden.
Ud fra undersøgelsen ses det, at følgende selskaber rangerer dårligst på punktlighed:
- Air Canada (Canada)
- Asiana Airlines (Sydkorea)
- Air India (Indien)
Kigger man derimod efter flyselskaber, der er mere alment kendte for danskere, så er SAS Scandinavian Airlines (Sverige) dårligst rangeret.
Ovenstående er værd at tage med, når du skal beslutte dig for, hvilket flyselskab der skal have lov til at stå for din transport frem til destinationen.
Det skal du gøre, hvis du er ude for en flyforsinkelse
Skulle uheldet være ude, og du derfor står midt i en flyforsinkelse, så kan du være berettiget til kompensation. Dette har været et af de helt store buzzwords de seneste par år, hvor selskaber i Danmark har slået sig ned på at yde juridisk assistance til forbrugere, der har været udsat for flyforsinkelser eller -aflysninger.
Det er blevet utroligt nemt at søge om flykompensation, da du får juridisk vejledning fra start til slut. Det eneste du skal gøre er at udfylde en online formular med informationer om dig og dine flyoplysninfger. Dernæst vil specialisterne overtage din sag, som bliver præsenteret for det givne flyselskab.
Kompensationssummerne varierer afhængig af forsinkelsens varighed
Hvor meget du får udbetalt afhænger blandt andet af, hvor lang tid forsinkelsen har varet. Der er nogle helt specifikke regler for, hvor meget du maksimalt kan få udbetalt i kompensation. Omvendt er der også specifikke krav, der skal opfyldes for, at du overhovedet har ret til kompensation. Alt dette vil de juridiske selskaber tage sig af, når de hjælper dig med din sag.
Det er endvidere værd at nævne, at disse selskaber, der tilbyder assistance ved flyforsinkelser, ikke tager sig betalt, før du får din erstatning eller kompensation udbetalt. Derfor er det en regulær no-cure-no-pay aftale, hvor du udelukkende betaler, når din sag er vundet.
Ofte ligger procentsatsen på 20-35 % afhængig af firma og omstændigheder.
Hvis du vil læse mere om de krav og regler, der er forbundet med forsinkede fly, så kan du finde flere informationer her.
Disse flyselskaber er rangeret højest på punktlighed
For også at kigge på de lidt mere positive historier, har airhelp.com naturligvis også rangeret de bedste flyselskaber målt på punktlighed. Her er det følgende selskaber, der går med de sjove pladser:
- Kenya Airways (Kenya)
- Ukraine International Airways (Ukraine)
- Air Baltic Corporation (Letland)
Kigger man atter på de selskaber, der er lidt lettere tilgængelige for danskere, så rangeres Vueling Airlines og Qatar Airways højest. Se den komplette liste her.