Online

Få succes i Google med søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering kaldes også SEO (som er en forkortelse for ”Search Engine Optimization”), og er blevet et af de vigtigste værktøjer, som man kan have i kassen, hvis man er en virksomhed på nettet.

Der sker nemlig mere og mere på nettet, og mange virksomheders potentielle kunder er nærmest kun en håndsrækning væk. Så længe denne håndsrækning sker igennem Google, verdens mest populære søgemaskine, selvfølgelig.

SEO er en disciplin, så at sige, hvor man prøver at fremme en hjemmesides placering i søgeresultaterne hos en søgemaskine. Det er en måde, hvorpå, at du kan få ”naturlig” trafik til din hjemmeside. Det betyder altså, at brugerne selv vælger at klikke, og du beder dem ikke om det ved eksempelvis at vise reklamer.

Hvad består denne optimering af?

SEO består af en hel masse ting, som alle er vigtige for, at du kan komme frem i søgeresultaterne i maskiner såsom Google.
Vigtigt er ordet ”nøgleord” eller ”keyword” her. Nøgleord er de ord, som dine kunder søge på, og dem skal du bruge på en bestemt måde og i et bestemt omfang. Så disse ord skal altså bruges, så din målgruppe kan finde dig. Samtidig så skal indhold med tekst, og med nøgleord, være substantielt og ikke bare være nøgleordet hundredvis af gange.

Der er mange flere ting, men det vigtige her er, at det hele bestemmes af søgemaskinerne. Google giver information om, hvad der får dig frem i søgemaskinens resultater – dette inkluderer, om siden er designet til mobile brugere, om siden indlæses hurtigt, om siden har en sikker forbindelse og meget mere.

Google er altså ude efter at give deres brugere de bedste søgeresultater – og det skal du selvfølgelig være en del af.

Hvad er så fordelene ved SEO?

Optimeringen her er ikke blevet et så vigtigt fænomen for sjov. Der er meget gode grunde til, at du bliver sat op og kan arbejde med dine egne søgeresultater.

Først og fremmest gør det simpelthen bare, at dine kunder lettere kan finde din virksomhed. Vi ved alle, at der ikke kigges meget på side 5 i søgeresultaterne, og du vil selvfølgelig også opdages, så du kan tjene mere.
Samtidig er SEO også, implicit i hvert fald, en god brugeroplevelse. Jo bedre du placeres i søgeresultaterne, jo bedre vurderer Google din brugeroplevelse til at være – og en god oplevelse er guld værd hos skeptiske kunder!

Hvordan får man så lavet SEO?

Der er generelt to tilgange her – klar det selv eller hyr et bureau.
Mange vælger at hyre et bureau til denne opgave, simpelthen fordi, at det kan være svært at lære værktøjerne at kende. Dette kan være en relativt let løsning for mange og samtidig, så er de professionelle altid up-to-date på reglerne og mulighederne med optimering.

Du kan dog også lære det selv, og der findes flere guides på nettet til dette. Det tager dog tid, men til gengæld så er du sikret, at du har fingrene nede i mulden og rent faktisk forstår, hvad der foregår!