Forretningsmøder kan være enormt vigtige for en virksomhed, og hvis de ikke ender godt, kan det være et stort tab. Det er derfor vigtig at være godt forberedt på alle punkter, inden man møder op til et vigtigt møde. Sørg for at du har styr på alle delene.
Se professionel ud
Selvom det måske ikke er det, man synes, er det vigtige, kan ens udseende faktisk have en stor effekt på andre. Desværre er stort set alle mennesker vant til at gøre sig visse antagelser om en anden person, så snart de ser personen. Selvom man prøver at lade være, er det meget svært at undgå. Hvis du skal mødes med en kunde, er det derfor en rigtig god idé at bruge lidt tid på at tjekke, at du ser pæn og præsentabel ud.
Udvælg noget pænt tøj til mødet og sørg for, at det er rent og pænt at kigge på. Sørg desuden også for, at dit hår ikke sidder for vildt. Her kan du med fordel bruge noget voks som for eksempel American Crew eller ID voks for at holde styr på håret. Så undgår du, at det kommer til at se rodet ud til mødet, og at du ender med at stå og prøve at fikse det i løbet af mødet. Det kan også være, du kan sættes dit hår op, hvis du har langt hår eller style det med hårspray. Det vigtige er, at du fremstår som havende styr på det hele – inklusiv dit udseende.
Vær grundigt forberedt
Der er ikke noget mere pinligt end at finde ud af, at man ikke har forberedt sig godt nok. Hvis de andre til mødet pludselig spørger dig om noget, du ikke kan svare på, kan det hurtigt få dig til at se uprofessionel ud. Sørg derfor at sætte dig godt ind i parterne, der skal med på mødet samt de emner, der skal drøftes.
Sørg desuden for, at du selv har skrevet spørgsmål ned, du gerne vil stille, så du kan få svarene, når de rigtige mennesker er der. Det viser også, at du har brugt tid på at undersøge stoffet.
Hav en god udstråling
Ligesom med dit udseende, er den måde, du opfører dig på også enormt vigtig til et møde. Hvis du virker usikker eller lader til at være i dårligt humør, kan det nemt gå ud over, hvordan andre opfatter dig.
For at gøre det bedste indtryk, hjælper det at sørge for at smile, give hånd til alle og introducere dig, holde øjenkontakt uden, at du ender med at stirre for længe på én person og inkludere alle. Sørg for at kigge på alle, når du snakker og vis, at du er opmærksom, når andre snakker ved at nikke, tage noter og stille spørgsmål.