Ejer du et firma, ved du, at det vigtigste er at komme ud til folk. Det er lige meget hvor godt og nyttigt dit produkt er, hvis ikke der er nogen der kender til det. Til det har man brug for annoncering, og her er der heldigvis mange forskellige muligheder – for eksempel kan man hænge plakater op eller købe en reklameplads i avisen.
Med internettet kan man dog komme meget længere ud. Det gælder især de velbesøgte hjemmesider, såsom Google. Her er der gode penge at tjene, hvis man investerer lidt i Google annoncer.
Ret annonceringen mod din målgruppe
Som altid handler annoncering om, at man rammer sin målgruppe – hvem det så end er. Heldigvis bliver Google brugt så universelt, at du næsten kan være 100% sikker på, at din målgruppe er indbefattet.
En anden fordel ved Google annoncering er, at man ved at søge på nøgleord let kan finde ud af ens konkurrenters taktikker. På den basis er det nemmere at komme frem til en strategi, som de har overset, og så har man pludselig masser af kunder.
Optimer annonceringen med Adwords
En central del af annoncering på Google er at investere i Google Ads. Ads er artikler, der dukker frem i toppen eller bunden af søgeresultaterne, når man søger på et bestemt ord. De skal derfor relatere sig til hvad folk søger, hvilket er meget vigtigt. Man skal vælge annoncens søgeord med omhu, så det i særlig omfang er ens målgruppe, der får den at se.
Hvordan måler man taktikkens succes?
Normalt er det svært at se, hvor effektiv en marketingstrategi er. Man kan ikke se, hvor mange kunder der blev inspireret af en nyligt opsat plakat, og hvor mange der kom af andre grunde. Med teknologiens hjælp er det dog meget nemmere. Google Adwords informerer dig om, hvor mange mennesker der ser din annonce, hvor mange der reagerer, og endelig hvor mange der klikker på den. Det er de sidste mennesker, der er potentielle kunder, og også dem, annoncens pris afhænger af.
Hvis man vil have et dybere indblik i annoncens succes, kan man vælge Google Analytics. Her kan man udover besøgsantallet se på demografien, de kommer fra, og om man skal tilpasse sin målgruppe. Man kan se hvor de besøgende klikker ind fra, og hvor populære de forskellige produkter på ens side er. Det giver en meget bedre mulighed for at vurdere og tilpasse ens online marketingstrategi.
Kombiner annoncering med SEO-optimering
Udover Ads, kan man bruge SEO optimering på at øge ens online trafik. Det betyder, at ens hjemmeside kommer længere op i søgeresultaterne efter en given søgning. Da næsten alle klikker på en af de første resultater, er placeringen central, og kan gøre meget for ens trafikniveau.
Hvilken taktik man vælger, afhænger af ens situation. Med et større budget og stram tidsplan, kan Adwords vælge det rette valg, da trafikøgningen kommer øjeblikkeligt. SEO optimering tager dog mere tidsinvestering, men er billigere. Man kan også gå efter en kombination af de to, da de begge er vigtige for at lokke, og fastholde kunder.