Public relations eller den forkortede version, PR, er ikke bare et fantastisk redskab til at skabe omtale for din virksomhed. Det er også et forsøg på at styre den omtale, så virksomheden for mest ud af det.
Det vil aldrig være muligt at kontrollere, hvordan journalister, andre firmaer og kunder opfatter jeres virksomhed – fuldstændig. Men en god PR styrker mulighederne for en positiv omtale.
Er der skeletter i skabet, vil de altid kunne graves frem, selvom jeres PR er nok så god. Skal virksomhedens generelle billede ændres tager det tid, men det er absolut ikke umuligt.
PR firma Danmark
Et godt PR firma Danmark vil give din virksomhed den kontrol over jeres brand, som er mulig. Det vil sige, hvordan jeres produkter fremstår, hvordan virksomheden fremstår.
Hvad er f.eks. fortællingen om jeres firma?
Der findes ikke et firma, der ikke har en fortælling, en historie, et narrativ. Hvorfor er I sat i verden, hvordan er I kommet til, hvad vil I ændre?
Narrativer er en del af virksomhedens dna. Det betyder dog ikke, at dna’et ikke kan ændres. Der er store velkendte eksempler på store firmaer, der fuldstændig har ændret deres brand og narrativ hos forbrugere og journalister.
Et godt og aktuelt eksempel kunne være Ørsted. Navnet, historien og produktet er, hvis ikke helt ændret, så forsøgt ændret.
Det er blandt andet god PR, der har hjulpet til den succes, de har oplevet med at omdanne deres virksomhed. Og det viser også den kraft og effekt et godt PR firma i Danmark har.
Firmaets omdømme er ikke udelukkende i jeres hænder
God PR kan gøre meget – rigtig meget. Specielt i denne tid kan man dog se, at grænsen for god PR eksisterer. De opmærksomme og handlekraftige forbrugere findes og kræver oprigtige og troværdige firmaer.
Et begreb som greenwashing kunne meget vel beskrive, hvad der er på spil her. En virksomhed, der ønsker at fremstå mere grønne, end de rent faktisk er.
Hensynet er naturligvis, at mange forbrugere, journalister mm. går meget op i klima. Men der vil altid være nogle firmaer, der møder problemer med at ændre deres image.
Er problemet, at virksomheden faktisk bruger penge på god PR, der skal få virksomheden til at fremstå grøn. Hvorimod deres udgifter på den grønne bane ikke lever op til dette image, vil der formentlig ikke være meget held selv med en rigtig god PR.
Det betyder både, at en virksomhed er en hel organisme. Den PR, der afsendes, skal gerne passe til virksomheden. Det betyder også, at offentligheden ikke lader sig narre og har en god hukommelse – om end det ikke altid virker sådan.
Kom op forrest i køen
Helt konkret vil god PR kunne hjælpe din virksomhed med at komme foran de andre.
Lige netop stille jer i den position, at det er jeres virksomhed, de tænker på, når de skal have skiftet vinduer. Eller den tømrer, journalisten ringer til, fordi du kommer først op på Google.
De her mindre ting har en indflydelse og effekt for dit firma. Så gør hellere brug af det.