Online

3 gode råd til hvordan du bedst designer din nye hjemmeside

I en tid hvor alle går rundt og fryser, kan vi danskere varme os lidt over, at mange af landets virksomheder er blevet langt mere synlige på internettet.

Men hvordan har de egentlig opnået denne øgede synlighed? Svaret er enkelt: de har fundet ud af, at et godt hjemmeside design tiltrækker flere besøgende.

Denne artikel er til dig, som enten allerede har en hjemmeside du skal have lavet lidt om på, eller som skal til at opsætte en hjemmeside for første gang.

1. Skrifttypens størrelse og farve er vigtig for læsbarheden

Når du skal til at designe din spritnye hjemmeside, er det meget vigtigt at dine besøgende lynhurtigt kan afkode dine tekster og budskaber.

Derfor skal du vælge en skrifttype der er let at læse. Det gælder både skriftens typografiske udformning, størrelse og sidst men ikke mindst farve.

Som hovedregel, skal du benytte en skrifttype der hverken er for snørklet eller for ”grafisk udfordrende” at forstå. Og størrelsen skal være mindst 16 pixels.

Farven på skrifttypen skal have en høj kontrast ift. baggrunden, så teksten og dine salgsfremmende budskaber ikke bliver ”usynlig” og forsvinder.

2. Et responsivt design sikrer at hjemmesiden kan tilgås af alle

I dag, går langt de fleste af os på nettet fra vores mobiltelefoner. Derfor er det yderst vigtigt at din nydesignede hjemmeside vises perfekt på disse enheder.

Du kan med fordel starte med at planlægge hvordan din hjemmeside skal se ud på en iPhone 7 eller 8, som har den mest benyttede skærmstørrelse til dato.

Det er nemlig lettere, og mere hensigtsfuldt, at skulle tilføje elementer, end det vil være at skulle fjerne dem hvis du havde designet til desktoppen først.

Når du skal lave din hjemmeside responsive, skal du bl.a. tænke på størrelse og placering af dine billeder, størrelse på skrifttyper, og længde på tekstafsnit.

3. De rigtige billeder er forskellen på fiasko og succes

Uanset hvor godt du har designet din nye hjemmeside, falder alting helt til jorden, hvis dine billeder ikke vækker stærke følelser hos dit publikum.

Vi mennesker er nemlig visuelle skabninger, der tiltrækkes af dét der er visuelt tiltalende. Det er din opgave at undersøge, hvad din målgruppe helst vil se på.

Du kan med fordel allierer dig med en professionel fotograf når billederne skal tages. Han eller hun vil helt sikkert kunne hjælpe dig med komposition osv.

Når billederne er taget, anbefales du at betale fotografen for at redigerer dem. På den måde, går alting op i højere enhed når de til sidst indlejres i dit design.